Skip to main content

Едва ли има някой, който не е наясно с набиращата сила и популярност световна тенденция към опазване на нашата планета – кауза, която обединява не само отделни хора и неправителствени организации, но и цели държави. Търговията с дрехи втора употреба е част от това движение. Тя не е просто бизнес, така както и дрехите втора употреба не са просто стока, а средство да допринесем към намаляване на текстилния отпадък.

Продажбата на дрехи втора употреба е на път да заеме близо 10% от световните продажби. Тя вече изпреварва по-широкия сектор на търговията на дребно с дрехи със забележим скок.

Според една от най-големите онлайн платформи за препродажба на облекло, обувки и аксесоари ThredUp, 60% от потребителите смятат, че пазаруването на употребявано облекло има най-голяма полза за тях. 55% пък от участниците на друго проучване посочват, че ще купуват повече дрехи втора употреба, ако икономиката не се подобри.

“Глобалният пазар на облекло втора употреба продължава да се разраства – доказателство за присъщата стойност, която купувачите откриват в дрехите втора употреба и доказателство за сеизмичното изместване към по-кръгова модна екосистема”, коментира Джеймс Рейнхарт, главен изпълнителен директор в ThredUp.

Ето някой от водещите тенденции според доклада на ThredUp. До 2028 г. се очкава глобалният пазар на облекло втора употреба да достигне 12%. В САЩ разрастването на този пазар е 7 пъти по-бързо от пазара на дрехи на дребно, като се предполага, че този пример ще се разпространи във все повече страни.

Друга тенденция е пазаруването онлайн, което засяга и дрехите втора употреба. Очаква се то да нарастне през следващите 5 години със 17%. За първи път по-младите поколения предпочитат да купуват онлайн пред това да пазаруват във физически магазин.

163 марки вече предлагат магазини за препродажба, според ThredUp, което бележи ръст от 31% в сравнение с 2022 г. Все повече потребители пазаруват втора употреба, за да си позволят марки от по-висок клас.

“Гъвкавостта на Secondhand при посрещането на разнообразни нужди е ключова причина да стане толкова популярена и да има толкова обещаваща траектория на растеж”, смята Нийл Сондърс, управляващ директор в GlobalData.

И така, тези тенденции показват посоката, в която ще се развива този динамичен пазар през следващите години. За все повече хора дрехите втора употреба ще бъдат техния първи избор.