Skip to main content

Вече всеки, ползващ интернет пространството е попадал на агресивната реклама на китайските сайтове Temu и Shein. И повечето от нас сме си поръчвали от тях, дори и на майтап, за да видим какво ще получим, привлечени от ниските цени.  Повишаването на търговията през тези платформи обаче води след себе си доста негативни последици – опасност за здравето, повишаване на екологичните вреди и пречки за развитието на устойчивите бизнес модели, които Европейската комисия насърчава. Това са част от доводите на Българската асоциация за кръгов текстил (БАКТ), която се обяви в защита на местните търговци- членове на Асоциацията.

Много европейски държави планират да въведат нови наредби, които да регулират политиката за доставки от Китай. Temu и Shein привличат клиентите си с цени под себестойност, атакувайки пазара, включително този за дрехи втора употреба. Те се възползват от необлагаемия с мито минимум от 150 евро за стоки от трети страни и заливат пазара с огромно количество стока, основно текстил. В краткосрочен план, клиентите печелят, но за сметка на здравословната конкуренция, която се грижи за добрите търговски условия.

Само през 2023 г. в България са внесени около 15 млн. пакета от трети страни, без никакъв санитарен контрол. Разследвания разкриха високи нива на опасни химикали като олово, перфлуороалкил (PFA) и фталати в продуктите на Shein надвишаващи, понякога в пъти, нормативните ограничения на ЕС. Има обвинения и за експлоататорски условия на труд, при които се произвеждат китайските стоки.

Не малко е и негативното влияние върху околната среда. Както знаем текстилната индустрия допринася за 10% от глобалните въглеродни емисии. Голяма част от китайските стоки са предимно от пластмаси и нерециклируеми материали, които се произвеждат бързо и също толкова бързо отиват на боклука. Shein вече контролира 20% от пазара на така наречената бърза мода, като всеки ден от Китай излитат 88 товарни самолета, от които 50 милиона пакета пристигат в Европа.

Набирането на твърде голяма пазарна власт от китайски онлайн компании се разглежда като риск за европейските държави. Всяка година активността им на пазара се увеличава, за което благоприятства и инфлацията в Европа. Нарушава се и интелектуалната собственост на редица световноизвестни марки чрез копиране на техните стилове и дизайн. Търговските им практики повдигат въпроси относно тяхното съответствие със законодателството на Европейския съюз, особено в областта на защитата на потребителите, безопасността на продуктите, защитата на данните и данъчното законодателство.

Поради всичко изложено до тук, редица държави в ЕС и целият свят обмислят и вече прилагат мерки за ограничаване негативните въздействия от китайските платформи за онлайн търговия. Българската асоциация за кръгов текстил също призовава българските институции да предприемат мерки за предотвратяване на негативните въздействия върху бизнеса и гражданите. Тя отчита спад от 15% за последните 6 месеца, а много от компаниите от сектора за дрехи втора употреба с дългогодишен опит са принудени да закрият 10% от своите обекти за търговия за същия период.

„Смятаме, че България не трябва да изостава с взимането на мерки и по примера на останалите страни в ЕС трябва да се поиска държавна регулация и китайските стоки да се облагат с мита, както вече правят в някои държави“, казват от БАКТ.