Средностатистическият потребител днес купува около 60% повече дрехи, отколкото преди 10-15 години, като в същото време жизненият цикъл на артикулите е паднал наполовина.
Всеки сезон модната индустрия произвежда 30-40% повече артикули от необходимото, а голяма част от дрехите и аксесоарите не подлежат на рециклиране. Сръхконсумацията в комбинация със свръхпроизводство и предизвикателствата в управлението на решения за преработка и унищожаване на продуктите са сред основните проблеми пред модната и текстилна индустрия.
В тази перспектива second hand културата разширява своите поддръжници като ключов участник в трансформацията на фешън сектора в посока устойчивост и природосъобразност. Хората днес пазаруват много повече дрехи и други продукти втора ръка, а прогнозите са, че през следващите 10 години търговията с дрехи втора употреба ще се утрои.
Популярността на пазаруването втора ръка нарасна през последните години и с развитието на глобални онлайн marketplace платформи, които улесняват достъпа на потребителите както в ролята на купувачи, така и на продавачи.
Second hand трендът се свързва най-вече с идеята за качество, устойчивост и отговорна консумация, противопоставени на т.нар. бърза мода (fast fashion).
У нас, ако допреди няколко години магазините за стоки втора употреба бяха като разпределителни депа, днес изглеждат по-скоро като бутици. Превръщането на тенденцията от необходимост в осъзнат потребителски избор роди появата и на специализирани базари и винтидж бутици за подбрани дрехи и аксесоари на марки от висок клас. Инфлуенсъри и известни личности също се включват в този нишов бизнес, предлагайки на разпродажба личния си гардероб и други вещи.
Според изследване на Ellen MacArthur Foundation над половината от продукцията на т.нар. fast fashion се изхвърлят след по-малко от година. Избирайки да купуват използвани артикули, потребителите могат да намалят своя въглероден отпечатък и да допринесат за по-устойчива икономика. Според изследване на Европейската конфедерация на рециклиращите индустрии въздействието върху околната среда от повторната употреба на текстил е 70 пъти по-ниско в сравнение с производството на нови дрехи.
Освен ефекта върху околната среда чрез удължаване на живота на вещите, този тип потребление има своето отражение и върху личния бюджет. Пазаруването на дрехи втора ръка често дава възможност човек да открие висококачествени продукти на изключителна цена. Second hand културата може също да спомогне за насърчаване на социалното и икономическо равенство, като направи премиум стоките по-достъпни за по-широк кръг от хора.